Turinys:
- Testo paskirtis
- Tobulėjimo ideologija
- Saviugdos kompiuterizavimas
- iKAT sudėtis
- Atsakymas į klausimus
- Išvadų pateikimas
- Testo išvadų interpretavimas ir panaudojimas
Testo paskirtis
Šiuolaikinių kompiuterių panaudojimas įgalina efektyviau spręsti asmenybės saviugdos
ir ugdymo klausimus. Ši kompiuterio programa skirta nustatyti darbuotojo 25 asmenybės
bei jam aktualios aplinkos parametrus ir, žinant juos, tikslingiau spręsti asmenybės
ugdymo uždavinius.
Tobulėjimo ideologija
Pasaulis yra nuolatinėje kokybinės raidos būsenoje. Tiek negyvoji, tiek gyvoji gamta
evoliucionuoja charakteringais greitėjančių bei lėtėjančių kokybinių pokyčių periodais.
Žmonija ir atskiros valstybės nuolat pat patiria analogiško tobulėjimo šuolius.
Todėl kiekvienas žmogus turi galimybę pasirinkti vieną iš trijų pagrindinių savo
gyvenimo strateginių variantų:
- netobulėti,
- tobulėti kartu su savo šalimi,
- tobulėti sparčiau už kitus.
Netobulinantis ir neugdantis savęs žmogus pasmerktas "atsilikti nuo traukinio" ir
galų gale - degraduoti. Alkoholikai, narkomanai, įvairūs hedonistai ir kt. nuolat
svaigindamiesi stabdo savo vystymąsi. Gamta netoleruoja degradacijos - nustojusių
tobulėti asmenybių iškeliauti į nebūtį tikimybė yra didesnė.
Gyvenimas - tai nuolatinis savęs kūrimo ir tobulėjimo procesas. Tobulėti kartu su
savo šalimi - daugelio žmonių likimas. Tam reikia būti pilnakrauju piliečiu, gyventi
savo šalies rūpesčiais ir kartu su visais spręsti sau ir kitiems iškylančius uždavinius.
Štai, dabartiniame Lietuvos raidos etape svarbu išsiugdyti asmeninės integracijos
į pasaulio bendriją priemones: anglų kalbą, kompiuterį, Internetą, rinkos ekonomikos,
liberalus bendravimo principus ir kt.
Asmenybei tenka vienu metu derinti savo santykius su tiesioginiu darbu, bendradarbiais,
vadovais ir valdiniais, šeimos nariais, giminėmis ir kt. Tokioje daugiafaktorinėj
sistemoje ne visada pavyksta tinkamai sudėstyti prioritetus ir rasti geriausius
sprendimus. Tik labai aukštos kultūros asmenybės apsieina saviugda. Daugeliui tenka
padėti ugdytis.
Šiandien tik nedaugelis žmonių savarankiškai įvaldė užsienio kalbas, kompiuterį,
Internetą ir kitus šiuolaikinio pasaulio atributus. Daugeliui tam stinga lėšų. Valstybė
ir kitos socialinės organizacijos naudoja piliečių jai suteiktą teisę ugdyti nesugebančius
savęs ugdyti žmones. Tokia praktika dažnai pasiteisina, kadangi ne kiekvienas žmogus
turi pasiekęs tokią išsivystymo kultūrą, kad galėtų pats be kitų pagalbos nuolat
ugdyti save. Siekdamos spartinti žmonių tobulėjimo procesą, valstybė, įmonės ir
organizacijos organizuoja personalo ugdymo veiklą, sukaupia tam reikalingą materialines
technines priemones, skiria finansus, organizuoja mokymą, ugdymą ir tobulėjimą.
Šiandien bet kurios organizacijos darbuotojai privalo sugebėti adaptuotis prie nuolat
kintančių veiklos strateginių tikslų, suvokti tai, ko laukia iš jų organizacija
ir skubiai persiorientuoti.
Suprantama, kad kai tave ugdo kiti, prisieina išgirsti ne visada palankių savo savybių
ir veiklos vertinimų, kritikos, o kai kada ir susilaukti organizacinių sprendimų.
Kritika gi - ne šokoladas. Esame taip sutverti, kad nemėgstame, kada mus kritikuoja.
Tačiau kritika nejučiom priverčia mus peržiūrėti savo įsitikinimus, veiklos programas
ir patobulinti jas taip, kad ateityje išvengtume šios nemalonios procedūros. Todėl
- ugdyk save pats, jeigu nenori, kad tave ugdytų kiti.
Sparčiau už savo šalį save ugdantys ir tobulėjantys piliečiai anksčiau susiduria
su tomis problemomis, kurias rytoj teks spręsti ir kitiems tėvynainiams. Todėl jų
įgytas patyrimas tampa naudingas daugeliui žmonių. Sparčiau tobulėjantys tampa "traukos
centrais", jų klausiama, klausoma. Visuomenei naudinga, kada į vadovaujančius postus
iškeliami geriau save išsiugdę piliečiai. Tuo pat metu asmenybė negali sustoti tobulėjusi
- kaip mat pajaus, kaip žmonės nusigręžia nuo jos ir telkiasi ties kitais -sparčiau
tobulėjančiais traukos centrais.
Pernelyg aukštai save ištobulinusios asmenybės įgyja patirties, kuri dar negreit
taps aktuali aplinkiniams. Todėl dažnai atsitinka taip, kad visuomenė pasiveja genijų
tik tada, kada jo nebėra gyvųjų tarpe. Genijų patirtis dažnai tampa visos žmonijos
nuosavybe. Remdama genijų šlovinimą gamta skatina pralenkiantį laiką tobulėjimą.
Saviugda visada susiduria su objektyvios autodiagnostikos problema. Kitų žmonių
vertinimus ir patarimus, kokie jie nebūtų pozityvūs, dažniausiai priimame kaip kritiką.
Todėl racionaliai saviugdai kitų patarimai ne visada tinka. Prasti vertinimo rezultatai
dažnai pablogina aplinkinių požiūrį į darbuotoją. Šio trūkumo neturi kompiuterizuoti
testai, vykdomi be nepageidaujamo trečio asmens. Asmuo gali kaip tinkamas elgtis
su testo išvadomis, nepatirdamas aplinkinių požiūrių į jį pasikeitimo.
Saviugdos kompiuterizavimas
Sukurta nemaža asmenybės testų, kurie daugiau ar mažiau paliečia asmenybės savybes.
Personalo ugdymo tikslais pasaulyje jau keletas dešimtmečių naudojami H.J.Aizenko
intraversijos - ekstraversijos, emocinio pastovumo - neurotiškumo, intelekto testai.
Pastebima kompleksinių asmenybės vertinimo programų kūrimo tendencija. JAV Masačiuseto
universitete sukurtas asmenybės profesinio orientavimo supertestas MMPI susideda
iš 90 testų ir nurodo asmenybės profesines galimybes vienuolikoje veiklos krypčių.
Tačiau dirbant su šiuo testu tenka atsakyti į 550 klausimų, pasirenkant vieną iš
dviejų atsakymo variantų ir skirti tam beveik valandą laiko. Dar daugiau laiko reikalauja
testo rezultatų interpretavimas "aiškintojo" pagalba, pasitelkiant specialistą psichologą.
MMPI kompiuterio programa parengta MS DOS terpėje, kas šiuo metu, paplitus Windows
operacinei sistemai, visumoje apsunkina jos vartojimo galimybes.
Augantys praktiniai personalo psichologinės diagnostikos ir autodiagnostikos poreikiai
padiktavo būtinumą kurti pakankamai detalius, tačiau praktiškesnius testus. 1991
metais Klaipėdos įmonės "Sirijus" personalo direktoriaus Sauliaus Mockaus iniciatyva
buvo sukurta Personalo vertinimo bazė PVB 1.00, į kurią įėjo 8 įvairūs psichologiniai
testai.
Jų tarpe buvo ir Kombinuotas asmenybės testas (KAT), susidedantis iš 25 asmenybės
ir vienos testo išvadų patikimumo vertinimo skalės. Vertinamajam tenka atsakyti
į 187 klausimus, pasirenkant vieną iš trijų galimų atsakymo variantų. Kombinuoto
asmenybės testo MS DOS versija buvo sukurta 1991 metais FOXPRO paketo pagrindu.
Jį buvo galima laisvai nusikopijuoti mūsų Internet svetainėje adresu www.eksponente.lt
. Tačiau dėl nepakankamos kompiuterizacijos ir personalo ugdymo kultūros psichologiniais
testais praktiniais tikslais tik neseniai imta domėtis.
1998 metais mūsų testais Internete susidomėjo Lietuvos žemės ūkio banko personalo
ugdymo skyriaus psichologė konsultantė Lolita Jankevičienė. Pirmiausiai buvo pabandyta
pritaikyti personalo ugdymo praktikoje H.J.Aizenko intelekto testą IQ. 1999 metais
buvo nuspręsta adaptuoti Windows aplinkai Kombinuotą asmenybės testą.
KAT 2.0 sukurtas VISUAL BASIC programavimo kalba ir turi daugiau vartojimo galimybių
negu MS DOS sistemoje veikiantis jo pirmtakas. Jis gali būti naudojamas tiek saviugdos,
tiek ir ugdymo variantais, pagal nuoseklią ir lygiagrečią procedūras. Testuotojui
sudarytos galimybės savo nuožiūra pasirinkti testavimo procedūrą, užtikrinančią
aukščiausią patikimumą bei apsaugančią testuojamąjį nuo galimų stresų, susietų su
nepalankiomis išvadomis.
iKAT sudėtis
Testo pagrindą sudaro 25 asmenybės savybių vertinimo skalės, apjungtos į 7 grupes.
Pagal 26- ją skalę vertinamas išvadų patikimumas.
Asmenybės savybių grupės
|
Vertinamos savybės
|
1. Komunikacijos savybės
|
1. Atvirumas bendravime
|
2. Aktyvumas kontaktuose
|
3. Pasitikėjimas bendravime
|
4. Elgesys visuomenėje
|
5. Komformiškumas
|
2. Emocinės savybės
|
1. Emocinis jautrumas
|
2. Pasitikėjimas savimi
|
3. Emocinių reakcijų turtingumas
|
4. Emocinė įtampa
|
3.Valios sfera
|
1. Emocinių reakcijų kontrolė
|
2. Drausmingumas
|
3. Savikontrolė
|
4. Dominavimas grupėje
|
4. Intelekto sfera
|
1. Loginis intelektas
|
2. Mąstymo stilius
|
3. Novatoriškumas
|
5. Motyvacijos sfera
|
1. Savęs vertinimas
|
2. Tikslų laipsnis
|
6. Vertinimų sistema
|
1. Pasitenkinimas santykiais su tiesioginiu viršininku
|
2. Psichologinis klimatas kolektyve
|
3. Pasitenkinimas darbu
|
4. Psichologinis klimatas šeimoje
|
7. Psichodinaminė sfera
|
1. Ekstraversija
|
2. Nerimo laipsnis
|
3. Plastiškumas
|
8. Testo patikimumas
|
1. Išvadų patikimumas
|
Atsakymas į klausimus
Teste pateikiami 187 klausimai. Kadangi svarbi pirmoji reakcija į klausimą, reikia
stengtis atsakyti greitai, pasirenkant vieną iš pateiktų variantų. Tarpines reikšmes
verta pasirinkti tik ypatingu atveju.
Atsakyti galima dviem būdais: pažymėjus (kairiojo pelės klavišo paspaudimu) tašku
tinkamo atsakymo kairėje ir nuspaudus klavišą "Tęsti" arba dvigubu pelės kairiojo
klavišo paspaudimu tinkamo atsakymo lauke.
Išvadų patikimumas priklauso nuo to, kaip tiksliai atsakoma į pateiktus klausimus.
Išvadų pateikimas
Testo rezultatai pateikiami "Išvadų" lange. Jame sudarytos galimybės peržiūrėti
išvadas pagal kiekvieną vertinimo skalę, peržvelgti ir atspausdinti visą asmenybės
vertinimo išvadų suvestinę.
Kad netraumuoti testuojamojo nepalankiais rezultatais, numatyta galimybė atsakius
į klausimus nepateikti išvadų. Testo duomenys išsaugomi specialioje byloje ir konsultantas
gali juos peržiūrėti ir nuspręsti, kaip su jais supažindinti testuojamąjį.
Testo išvadų interpretavimas ir panaudojimas
Testo išvados pateikiamos charakteringų teiginių, atspindinčių vertinamųjų savybių
išreikštumo laipsnį, pavidale, panaudojant šnekamosios kalbos frazes. Tai įgalina
supaprastinti išvadų supratimą. Tačiau dėl šios priežasties vertinimų pagal skirtingas
skales išvados gali prieštarauti viena kitai. Todėl interpretuojant būtina susieti
jas su vertinimo skalės turiniu ir nenukrypti nuo jo.
Testo išvados gali būti panaudotos sprendžiant įvairius personalo klausimus. Darbuotojo
iniciatyva atliktas testas padeda jam pačiam spręsti saviugdos uždavinius. Gauti
rezultatai padeda geriau pamatyti save tarsi iš šalies ir siekti tobulinti savo
savybes sutinkamai su organizacijos bei bendradarbių laukimais.
Patikimi vertinimo duomenys gali būti įvairiai panaudoti. Testo rezultatai kartu
su kitais vertinimais gali būti panaudoti priimant sprendimus dėl konkrečių darbuotojų
darbo užimamose pareigose, mokymosi bei tobulėjimo. Tačiau šiuo atveju testavimą
privalo vykdyti gerai pasirengęs personalo ugdymo specialistas - psichologas. Pirmiausia,
kad testo išvados turėtų juridinę galią, jo vykdymas turėtų būti reglamentuotas
organizacijos vidaus dokumentais. Antra, būtina sudaryti sąlygas, kad darbuotojas
galėtų niekieno netrukdomas atsakinėti į testo klausimus.
Apibendrinti daugelio darbuotojų vertinimo duomenys gali būti panaudoti rengiant
visos organizacijos arba jos padalinio darbuotojų ugdymo bei vadybos tobulinimo
programas.
Naudojant psichologinį testą verta turėti omenyje tai, jog kartais sunkiai nuginčijama
nepalanki tiesa apie vertinamąjį gali padaryti jam žeidžiantį asmenybę poveikį.
Interpretuojant vertinimo rezultatus, tikslinga paaiškinti darbuotojui, jog pastarajam
be ypatingų pastangų pakeitus savo elgesį bei po kurio laiko pakartojus testą, bus
gauti žymiai geresni rezultatai.