Pasirinkti kalbą:   en  lt

     
   
 

Pradžia

Instrukcija

 

Virtualus treniruoklis ir egzaminatorius iSaviugda


1. Paskirtis
Švietimo kokybinė raida lemia naujų požiūrių į mokymą atsiradimą. Lietuvoje jau siekiama įgyvendinti mokymosi “visą gyvenimą“ principą. Mokymą vis labiau pakeičia savimoka, saviugda. Į ugdymo procesą vis labiau įsilieja kompiuteriai, specialios mokymo programos, žaidimai, treniruokliai. Pasaulio masto psichologinių testų kūrėjo H.Aizenko nuomone vienas kompiuterio privalumų yra tai, kad jis leidžia kiekvienam besimokančiam judėti pirmyn tuo greičiu, kurį lemia jo protinių procesų sparta bei asmeniniai bruožai, auklėjimo ypatumai, įgimtos savybės ir t.t. Versti visus moksleivius judėti pirmyn vienodu greičiu, kaip tai neišvengiamai atsitinka naudojant įprastus mokymo metodus, nėra pats geriausias būdas. Jis sukelia sunkumų tiek sumaniausiems, tiek ir lėtai mąstantiems mokiniams. Praktika patvirtinta, kad labai gabus studentas sugeba per dvi dienas (!) išmokti kompiuteriu užprogramuotą vienerių metų matematikos kursą.

Pasaulyje apstu įvairių kompiuterizuotų treniruoklių ir testavimo programų, dauguma kurių yra specializuotos tam tikriems mokymo dalykams. Strateginės savivaldos institutas (iki 2002 Sociologo S.Paulausko mokslo konsultavimo įmonė) 1995 metais sukūrė ir nuolat tobulina universalų kompiuterizuotą treniruoklį “Saviugda”. Jis naudojamas Klaipėdos universitete ir eilėje aukštųjų kolegijų. Dabartinė – penktoji treniruoklio versija patobulinta iki galimybės kiekvienam dėstytojui, pedagogų grupei, katedrai, ar bet kuriai kitai organizacijai pačiai parengti, nuolat tobulinti ir naudoti ugdymo bei saviugdos reikmėms treniruoklį, kuriame gali būti neribotas skaičius mokymo dalykų. Ši universali programa įgalina besimokančiuosius susipažinti su klausimais ir atsakymų į juos variantais. Bandydamas atsakyti į treniruoklio klausimus besimokantysis lengviau ir greičiau įsisavina mokymo dalyką. Patikrinti žinių įsisavinimą nesunkiai galima pasiūlius tam ar kitam asmeniui išlaikyti kompiuterio egzaminą pagal tam tikrą mokymo dalyką.

Šioje virtualioje saviugdos erdvėje pristatoma virtuali treniruoklio ir egzaminatoriaus iSaviugda versija. Ji sukuria dar daugiau patogumų vartotojams.

Treniruoklio naudojimas susideda iš dviejų pagrindinių etapų: paruošimo ir vartojimo.

2. Paruošimas
Treniruoklį ruošia naudoti pedagogas ar personalo ugdymo specialistas, turintis autorizuoto priėjimo į pagrindinio meniu poziciją “Pedagogams” slaptažodį. Slaptažodį suteikia svetainės administratorius [email protected] . Rengėjas gali įvesti naują mokymo dalyką, pridėti jo konspektą, suskirstyti jį į skyrius, temas ir įvesti klausimus.

Kiekvienoje temoje pedagogas gali sudaryti neribotą skaičių klausimų, nurodydamas į kiekvieną jų po keturis galimus atsakymo variantus, pažymint tą jų, kurį sudarytojas laiko teisingu. Nuspaudus + ženklą ties kiekvienu klausimu ar atsakymo variantu galima pridėti prie jų papildomą bylą, paveikslą, iliustraciją. Tai įgalina formuluoti ne vien žodinius klausimus ir atsakymus, bet ir sudaryti užduotis bei jų sprendinių variantus vizualiame pavidale.

Paruoštas naudoti treniruoklis – tai struktūriškai organizuota visuma mokymo dalyko konspekto ir klausimų su atsakymais į juos. Pedagogas gali nuolat tobulinti savo mokymo dalyką.

3. Naudojimas
Treniruoklio naudotojas yra asmuo, dirbantis su treniruokliu tikslu įsisavinti mokymo dalyką arba patikrinti jo įsisavinimą.

Naudotojas registruojasi treniruoklyje, įvesdamas savo asmeninius duomenis ir laisvai pasirenkamą prisijungimo slaptažodį. Šie duomenys reikalingi tik programos veikimo reikmėms ir kitais tikslais negali būti naudojami.

Naudotojas prisijungia prie mokymo dalyko pagal pedagogo nurodyta dalyko kodą. Jis gali dirbti treniruoklyje trimis formomis:

  • Peržiūra – galimybė peržvelgti pasirinkto dalyko, skyriaus arba temos klausimus ir sužinoti teisingus atsakymus į juos.

  • Treniruoklis – galimybė bandyti nustatyti pačiam teisingus atsakymus į pasirinkto mokymo dalyko, skyriaus ir temos klausimus.

  • Egzaminas – galimybė patikrinti nurodyto mokymo dalyko, jo skyriaus, jo temos įsisavinimo laipsnį atsakant į pasirinktą skaičių atsitiktine tvarka kompiuterio parinktų klausimų.

 Mokantis yra galimybė išsikviesti mokymosi dalyko konspektą.

Treniruoklio ir egzamino režimuose gali būti lygiagrečiai užduoti programos veikimo parametrai:

  • Ribotas klausimų skaičius – galimybė pasirinkti pageidaujamą klausimų skaičių,

  • Ribota egzamino trukmė – galimybė pasirinkti egzamino laiko trukmę, kuriai pasibaigus programa sustos ir parodys įvertinimą.

Mokymosi metu yra rodomi saviugdos parametrai - bendras, pasirinktų, atsakytų, teisingai atsakytų klausimų skaičius, dalyko įsisavinimo laipsnis, trukmė, sparta. Teisingai atsakius, teisingai atsakytų klausimų skaičius rodomas mėlyna spalva, o neteisingai - raudona.

Atsakius į pasirinktą rinkinį klausimų programa pateikia įsisavinimo įvertinimą dešimties balų skalėje ir pataria, kaip vertėtų toliau tobulintis.

Tuojau pat galima gauti ir atsispausdinti pažymėjimą, kuriame nurodyti reikalingi atributai ir įvertinimo balas..

Protokolas padeda pasitikrinti, į kuriuos klausimus pavyko teisingai atsakyti, o kuriuos - ne.

Treniruoklis patogus ir tuo, kad yra galimybė vesti saviugdos statistiką ir stebėti gebėjimų raidą.

4. Įsisavinimas
Mokymo dalyko įsisavinimo sparta, gilumas ir išmokimas priklauso nuo daugelio aplinkybių:

  • Mokymo dalyko pobūdžio ir sudėties,

  • Konspekto,

  • Klausimų ir atsakymų į juos,

  • Besimokančiųjų gebėjimų ir kt.

Todėl visuose treniruoklio paruošimo ir naudojimo etapuose verta gerinti jo galimybes:

  1. Mokymo dalyko pobūdis ir terminija turi atitikti besimokančio asmens išsilavinimą, o jo struktūra turi būti pakankamai aiški ir suprantama jam.

  2. Konspektas privalo būti pakankamai detalus, kad jame pakaktų žinių pasirikti teisingus atsakymus į kiekvieną temos klausimą.

  3. Ugdymo parametrus gerina vaizdinių grafikų, lentelių, klasifikacijų, paryškinimų, spalvinių žymėjimų įvairovė.

  4. Klausimai ir atsakymų į juos variantai neturi būti ilgi.

  5. Klausimai pagal prasmę turi perdengti ištisai visą mokymo dalyko turinį, stengiantis nepalikti nei vienos svarbios mokymo dalies ar teiginio.

  6. Kuo daugiau klausimų, tuo gilau gali būti įsisavintas mokymo dalykas.

  7. Į kiekvieną klausimą reikia taip parinkti atsakymo variantus, kad tik vienas jų galėtų būti patvirtintais kaip geriausias.

  8. Atsakymų variantai pagal loginę prasmę neturi būti pernelyg nutolę vienas nuo kito.

  9. Geriau kai jų prasmės yra labai artimos.

  10. Nuosekliai juos apgalvodamas besimokantysis pats nustatys palankiausią variantą, kas pagerins žinių įsisavinimą.

Nevienodų gabumų besimokantieji skirsis tarpusavyj tik tuo, kiek laiko jie sugaiš, kad gauti tokio pat laipsnio įvertinimą. Šis treniruoklis įgalina reikalauti ir pasiekti visiško dalyko įsisavinimo, kada teigiamas įvertinimas galimas tik 10 balų. Tai ypač svarbu studijuojant ypatingo atsakingumo teisinius ir normatyvinius dokumentus.
Tad treniruoklio efektyvumas priklauso nuo pedagogo gebėjimų tinkamai jį paruošti darbui – sudaryti konspektus ir klausimus su atsakymų variantais į juos.

Reikia pažymėti, kad kompiuterio treniruokliai vienodai ugdo ne visus gebėjimus. Geriausiai jie įgalina įsisavinti mokymo dalyko žinojimą. Kalbėjimo ir mokymo dalyko žinių taikymo gebėjimams ugdyti reikalingos atitinkamai kitos ugdymo priemonės – seminarai, koliokviumai, referatų ir praktinių darbų rengimas bei viešas gynimas.

5. Vartojimas
Siekiant geriau įsisavinti mokymo dalyką treniruoklio naudojimo ir tobulinimo patirtis pataria jo vartotojui laikytis tam tikro nuoseklumo:

  1. Atidžiai susipažinkite su treniruoklio paskirtimi, naudojimo instrukcija ir langų bei laukų turiniu.

  2. Susipažinkite su mokymo dalyko sudėtimi, peržiūrėkite jo skyrių ir temų pavadinimus.

  3. Peržiūrėkite konspektą, trumpai sustodami ties paveikslais, piešiniais, grafikais, lentelėmis ir išskirtiniais pažymėjimais tam, kad susidarytumėte bendrą vaizdą apie mokymosi dalyką.

  4. Perskaitykite nuosekliai visus skyrius ir temas, pradėdami įvadu ir baigdami priedais. Perskaičius konkrečią temą, peržiūrėkite šios temos klausimus peržiūros režime ir kritiškai įvertinkite nurodytą teisingą atsakymą.
    Po to galima pabandyti atsakyti į kiekvienos temos klausimus treniruoklio režime. Jeigu iškyla neaiškumų, atsiverskite konspektą ir suraskite tinkamą atsakymą. Bandykite tol, kol imsite stabiliai gauti vienodai aukštą įvertinimą.

  5. Jeigu manote, kad Jūsų žinios pakankamai tvirtos, surenkite sau egzaminą iš viso mokymo dalyko pasirinkę 20 klausimų. Gautas balas parodys, kiek Jūsų žinios atitinka reikalavimus. Pakartokite egzaminą keletą kartų.

  6. Jeigu pavyksta stabiliai gauti pakankamai aukštą patenkinantį Jus įvertinimą, tada - SVEIKINAME SĖKMINGAI ĮSISAVINUS PASIRINKTĄ TEMĄ, SKYRIŲ ARBA VISĄ MOKYMO DALYKĄ. Galite keliauti pas dėstytoją - egzaminatorių. Jeigu kompiuterio egzaminatorius pataria dar pasitreniruoti, pakartokite aukščiau išvardintus saviugdos etapus.

6. Autorių teisės
Strateginės savivaldos institutui priklauso treniruoklio ir egzaminatoriaus iSaviugda nuosavybės teisės. Jas saugo Lietuvos Respublikos autorių teisių įstatymai. Mokymo dalykų konspektų, klausimų ir atsakymų teisės išlieka šiuos saviugdos dalykus parengusiems asmenims ar institucijoms.